Svar på frågestund!

FRÅGA:

Jag har sett ditt inlägg om kloklippning och det såg så enkelt och lätt ut för dig. Men mitt problem är att min sanktb. vägrar att få klorna klippt. Jag har efter konstens alla regler verkligen försökt göra på rätt sätt men det hjälps nu inte, det blir i slutändan rena brottningsmatchen. Nåt som verkligen inte jag gillar, och säkerligen inte hon. Nu till min fråga. Hur ska jag bära mig åt?


SVAR:

Mira hatade att få sina klor klippta förut. Hon drog undan tassen och försökte resa sig och springa iväg. Totalvägran!
Jag provade med ALLA knep: Lek samtidigt och gör det roligt, belöna med godis efter varje klippt klo, bli arg och bestämd. (Oj, vad arg jag varit.) Men INGET fungerade.
Och jag som är så liten och mager orkar inte hålla fast en klump på 67 kg varje gång det ska klippas. För mig var det ett MÅSTE att Mira skulle göra det frivilligt.

Detta gjorde jag: -Nyckeln är att vara lugn hela tiden och det kommer att krävas ett enormt tålamod. Annars går det inte.

- Jag fick henne att lägga sig på sidan. Steg hon upp la jag henne lugnt ner igen. Mira är fruktansvärt tjurskallig och klev upp ca 15-30 gånger. (Och då hade jag inte ens rört en klo.)
När hon gett upp och ligger stilla så tar jag fran klosaxen och ska börja klippa. Då drog hon undan tassen gång på gång. Men jag tog den lugnt och stilla tillbaka och försökte igen. Tills hon gav upp.
Sen kunde hon få för sig att kliva upp igen, ja då la jag henne lugnt och stilla ner återigen och började om. Under tiden säger jag inte ett ord och håller mig lugn och tar fram mitt absoluta störta tålamod. Det är bara en tidsfråga när hunden ger upp, för det gör den! Utmaningen är att orka stå ut längre än hunden.

Ni som provar detta och tänker "Fan, detta går inte. Han/hon vägrar totalt", kom ihåg att jag vissa gånger höll på i 3 timmar. Det är inget skämt, jag satt där medans svetten rann i flera timmar för att visa min hund att JAG GER MIG INTE.
Detta höll på kanske 5 gånger, sen hade Mira totalt gett upp. Hon visste att det inte fanns en chans på jorden att jag skulle ge mig och att hon skulle vinna.

.. och jag lovar er, det går visst! Jag lyckades med Twaila och det är en stor bedrift och med henne tog det 3 omgångar på ca 2h/gång. Och all tid och allt slit ni lägger ner på detta kommer att löna sig!

(Och kom ihåg, detta är mitt sätt och det som fungerar för mig. Jag utgår alltid från mig själv och mina erfarenheter när jag svarar på frågor.)



Jag besvarar en fråga/inlägg då svaren ofta blir långa. Jag kommer behöva filma en del saker också men alla frågor kommer att vara besvarade/visade innan helgens slut.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack snälla Sandra :-) Jag ska verkligen göra precis som du skrev,min lilla tös är verkligen tjurig och hon vet att jag är tjurigare men när det har gällt klorna har jag gått bet.Du är duktig Sandra och jag älskar din blogg.Mycket tips och råd kommer du med som man kan ha nytta av,och otroligt vackra hundar.Tack för tippset.

2011-09-29 @ 14:30:23

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0