Ett personligt projekt

I somras fick jag och Niklas ett mycket gammalt skrivbord (närmare 100 år) av min fina vän Christina.
En av hennes förfäder hade skapat detta skrivbord som en förlovningsgåva till sin unga fästmö.
Tiden har gått sen dess och skicket på skrivbordet var rätt dåligt men räddbart!
 
Här kommer en rad FÖRE-bilder på det vackra, handgjorda skrivbordet:


Det var trasigt på många ställen.



Och skrivbordet hade spruckigt väldigt mycket. Här i bordsskivan.
 
Och här på övre hyllplanet.


Även baktill hade det gamla träet delats.


Det fanns mycket att åtgärda och idag tog jag mig tid att lägga ut detta projekt på bloggen.

Under arbetets gång:
ALL färg skrapades bort vilket kändes som ett riktigt evighetsprojekt.

Det gick åt mycket lim och många "tork-nätter".


Även lådorna var trasiga och dessa återställdes.




Insidorna på lådorna hölls original i en vacker blå färg.


Sedan bredspacklades hela bordsskivan och övre hyllan.
Detta gjordes såklart för att få bort alla hundratals ojämnheter och hål som bildats under åren.


Alla beslag rengjordes från rost.


Sen målades skrivbordet och lackades matt för en slitstark yta.
Jämför ni bilderna så ser ni nog den stora skillnad som blivit.

FÖRE:


EFTER:
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: christina björklund

"Även gamla kaktusar blommar när tiden är inne...."

Med detta menar jag...tänk att få se min farmors skrivbord få leva upp, förlovningspresent från min farfar. Jag har förvarat detta skrivbord, men själen i mig och själen i skrivbordet dog av olika anledningar...
Hoppas att du Sandra , att ni två kan få glädje av pärlan som ni slipat fram,att det vackra skrivbordet ska få en plats där det får synas och beundras...Tack kära vänner för vad ni gjort, för alla timmar som ni lagt ner..men inte förgäves....Tack för er idoghet...kramar från Christina som med varm hand skänkte bort skrivbordet och som nu, med glädje, gläds åt resultatet<3<3<3<3<3

2012-10-03 @ 19:47:45
Postat av: Lill

Snyggt jobbat :-) Väldigt behändigt skrivbord!

2012-10-03 @ 19:48:13
Postat av: Inaas

Du är så jävla grym på såna här saker! <3

2012-10-03 @ 19:57:29
Postat av: mor

fantastiskt skickligt renoverat!

2012-10-03 @ 20:09:05
Postat av: Monika

Ett litet rart skrivbord..jättefint det vart ..:)
Du är så duktig på så mycket:)

ha dt bäst ,kram

2012-10-03 @ 20:19:47
Postat av: camilla

Åh sånna där skriv bord är ju jätte fina! Sjukt bra jobb du gjort, det ser ju nytt ut, du är grymm på fix och trix grejjer :D

2012-10-03 @ 20:54:32
URL: http://gargnesarn.blogg.se
Postat av: Jessica Hedqvist

F*n så grym du är :)) Jättekul att läsa din blogg om både hundar o dina projekt :)

2012-10-04 @ 15:50:33

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0