Svar till Susanne

Återigen fick jag ingen mailadress så jag hoppas du tycker det är okej att jag svarar över bloggen. :)

Såhär skriver Susanne:
Min hund har känslig hud mellan trampdynorna, blir lätt svamp när det är fuktigt ute. Speciellt på framtassarna eftersom han slickar när han tuggar märgben. Har fått olika råd om detta, har du något bra medel som förebyggande åtgärd att tänka på? Han har myckste päls mellan tårna.

Jag förstod frågan inte helt, om det bara var i förebyggande eller om det även gällde att bli av med svampen?
Jag skriver båda!



Även denna gång så tror jag många hundägare känner igen sig med detta problem, det gör åtminstonne jag.
Faktiskt så är problemet mycket lätt att åtgärda och förebygga, tycker jag.




ATT FÖREBYGGA SVAMP:


Till dej Susanne skulle jag i förbyggande syfte klippa bort lite päls emellan om han har jättemycket.
Tyvärr så vet jag inte HUR lätt han får svamp, men det låter som om han får det ganska lätt.
Då skulle jag badda honom mellan trampdynorna morgon och kväll med alsolsprit.
Kvällen är extra viktig då det är på natten när han är stilla, som svampen gärna kryper fram ifall han är fuktig mellan.
Så i förebyggande syfte är det något jag absolut vill rekomendera.

Ta bara lite bomull, häll på spriten och rengör överallt där du vet att svampen uppstår.



OM HUNDEN REDAN HAR SVAMP:


Kom ihåg att rengöra flera gånger om dagen, morgon, dag, em och precis innan hunden lägger sig.
Rengör ni ordentligt på detta vis vill jag nästan garantera att svampen försvinner. Och försök hålla tassarna så torra som möjligt under denna behandlingstid.
Jag har två produkter och vilken som passar er hund bäst kan jag inte svara på.

Men jag baddar intensivt med detta i några dagar och vips så är det borta.



Annars har vi denna fantastiska produkt:
Det är ett lite starkare mjällschampo för människor. Detta tips gav mig veterinären.
Så om hunden har långt gången, och rätt ordentligt med svamp, så skulle jag gå på denna först och skippa spriten.

Tvätta mellan tassarna precis som ett schampo och torka rent. Man kan även smeta på schampot och låta det sitta kvar ett tag. Upprepa på detta vis innan det hinner bli sådär "små-geggit" mellan dynorna.

Det var Mitt tips för denna gången. Hoppas det hjälper!
Kom ihåg att vara ihållig. Badda och tvätta ofta så försvinner det mycket, mycket fortare.

Lycka till! ♥

Kommentarer
Postat av: Jessica

Luddemannen har samma problem. Har försökt med allt möjligt men han slickar bara bort de. Ska genast tipsa mamma om detta:)

2011-08-03 @ 10:12:43
Postat av: Susanne o Caesar

Tusen tack för ditt råd. Jag har provat att tvätta med såpa och smörja med Silonsalva som innehåller zink, vilket är sårläkande. Caesar har aldrig blivit av med problemet, därför det är jobbigt att tvätta tassarna varje kväll på denna stora hund. Nu ska jag försöka att vara tålamodig och prova ditt tips, som jag inte har hört tidigare. Ha det så bra, Susanne

2011-08-03 @ 23:30:25
Postat av: Susanne o Caesar

Tusen tack för ditt råd. Jag har provat att tvätta med såpa och smörja med Silonsalva som innehåller zink, vilket är sårläkande. Caesar har aldrig blivit av med problemet, därför det är jobbigt att tvätta tassarna varje kväll på denna stora hund. Nu ska jag försöka att vara tålamodig och prova ditt tips, som jag inte har hört tidigare. Ha det så bra, Susanne

2011-08-03 @ 23:31:07

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0