Svar till Susanne

Eftersom du inte skrivit ut någon mailadress så svarar jag på din fråga här på bloggen och jag hoppas det är okej. Jag vill mer än gärna hjälpa till, om jag kan.


"Caesar är mycket ivrig när det kommer besök, han är nyfiken och mycket kärvänlig. Kan vara svår att stoppa pga hans starka kropp. Han väger 75 kg och har muskler. Har du något tips?"


SVAR:

Detta problem känner nog många igen sig med, speciellt vi ägare med stora och starka hundar.

Att vara nyfiken och kärvänlig är en jättefin kvalitet hos en hund, men även de fina kvaliteterna kan bli ett problem, såklart.

Att utan vidare veta speciellt mycket om situationen, om hur det ser ut när Ceasar blir ivrig, vad han gör, hur han gör det, gör det svårare att tipsa om en övning. Men jag ska göra mitt bästa. Och om jag är helt ute och cyklar så skriv igen så gör jag ett nytt försök.




I mina öron låter det som om du vill bryta Ceasars beteende när det kommer hem folk till er och då skulle jag föreslå ett Brytkommando.

BRYT ska för hunden innebära att han slutar med det han tänker göra, exvis springa fram ivrigt till folk som kommer på besök.


Jag själv använder mig av brytkommandot när mina hundar busar ute på gården. För när dom väl sätter igång och busar så är det svårt att få dom att lyssna och göra något annat, dom är i sina egna små världar.
Därför måste dom bryta det dom håller på med och först då kan jag berätta för dom vad jag vill att dom ska göra istället.

Det handlar alltså om att få hundens absolut fulla uppmärksamhet innan man ber dom göra något annat.



Att träna in ett brytkommando är egentligen en form av kontaktövning.

Om du har möjlighet att träna Ceasar när det kommer besök så vore det det optimala, annars så går det att träna på andra sätt.

Hitta en störning, något som hunden älskar, något som är svårare att bryta. Kanske är det att busa med en favoritleksak?

Låt Ceaser göra nåt han tycker är kul, exvis leksaken, höj rösten och säg BRYT. Använd en ljus röst, eller ett tonläge som Ceasar inte är van att höra dig i.
Den höga röstnivån är för att överraska Ceasar så han bara måste titta på dig och vad du precis sa, och i DET ögonblicket belöna. Viktig är att inte låta arg, låt så glad som du kan. Ska Ceaser göra nåt som är jättekul eller stanna hos en arg och irriterad matte/husse, valet blir då enkelt för honom.

Efter några gånger inser Ceasar att när han hör ordet BRYT så ska han stanna upp och ta ögonkontakt med dig, för när han gör det, då blir det gott med godis och mysig omklappning, eller vad nu hunden gillar bäst.

Nu är det också viktigt att Ceaser inte väljer att springa iväg efter han fått belöningen, och detta uppnås lättast genom att ge en till godisbit som du håller gömd i andra handen. Ge honom den efter några sekunder. Detta pga att han ska förstå att han måste stanna en stund hos dig för att få hela belöningen. Detta tillför också mer tålamod hos hunden.

När Ceasar har förstått hela konceptet och tar kontakt med dig när du säger bryt, då får du själv avgöra vad du vill ska hända härnäst.

Ska han få gå fram och hälsa på besökarna, ska han sitta kvar och vara passiv?

Så jag hoppas att jag förstått ditt problem rätt. Eller handlade problemet om att du vill att han ska hälsa fint? Hör gärna av dig igen om jag missförstått eller missat något.

Kram och lycka till!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Sandra. Jag älskar din blogg och läser den varje dag! Jag skulle vela ha lite tips vad man bör tänka på när man skaffar en "stor hund" Jag har en schäfer/rottweiler blandning nu men har börjat tänka på att om några år skaffa en Leonberger också. Alla tycker jag är galen som skaffat en såpass stor hund. Men har träffat flera Leonberger och dom är ju helt underbara. Så vad tycker du jag bör tänka på ?

Skicka gärna ett mail.

Helena

2011-07-13 @ 10:23:21
Postat av: christina

Du är för härlig Sandra!!!!

Sandras Hörna...fråga om vad du vill och jag ska försöka att svara......

Spådamerna tar ju 150 kr..vad är ditt arvode???(skämt åsido...)



Varför är du så klok egentligen????Kram till dig från mig/Christina

2011-07-13 @ 12:36:46
Postat av: Susanne och Caesar

Tack för tipset. Du skriver och förklarar så bra.

Har redan provat med kontaktövningar du visade tidigare. Det fungerar på honom, men han är inte helt lugn. Igår hade jag besök, äntligen tänker Caesar, något roligt som händer. Det beror på vem det är också. Särskilt de han har träffat tidigare som ex släktingar, då kan han bli mycket upphetsad.

Jag behöver spikskor för att hålla honom fast. Jag har blivit stark, en fördel. Det är så kul att du har svarat mig och ska prova övningen! Tack, Susanne

2011-07-15 @ 17:17:51

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0