Tålamodsövning

Tålamod är förmågan att kunna utstå väntan, förseningar eller svårigheter med bibehållet lugn. En tålmodig person kan hantera stress utan att hänfalla åt okontrollerade känslosvall.

.. så vem vill inte ha en tålmodig hund?



Denna övning är jätteviktig, anser jag. Den är väldigt lätt att lära och den ger mycket.

Den lär hunden hyfs men kan också stoppa hunden från fara. Exvis från att stoppa i sig något olägligt/farligt eller springa ut framför en bil osv.

Det kommando-ord jag själv använder är VÄNTA.

Om hunden är nybörjare så föreslår jag att man börjar öva inne. Där finns det så lite störningar som möjligt.



Sätt eller lägg hunden, vilket som går bra. Ta fram godiset och håll det i handen.
Säg ordet Vänta och lägg det framför hunden. Om hunden försöker komma åt godiset, ta bort det och säg ingenting.


Börja om och gör det igen. Säg med vänlig, bestämd röst: Vänta.
(Är hunden otålig, var snabb att belöna även om den bara väntar i en sekund.) Avancera därefter så att hunden väntar fler sekunder.

Belöning kan ske på olika sätt. Antingen tar hunden godiset själv när du ger tillstånd eller så tar du upp godiset och ger det till den ur din hand.

Och när hunden har fattat vad som ska tillämpas för att få godiset så gå ut och träna samma sak.

Väl ute finns det mer störningar och hunden ska vara lika lugn och tålmodig ute som inne.
Och nu lägger ni godiset en längre bit ifrån och detta gör det hela lite svårare.

(KOM IHÅG! Hunden ska ALDRIG titta på godiset, den ska ha ögonkontakt med Dig.)

Här sägr jag sitt, stanna. Sen går jag bort en bit. När jag lägger ner godiset säger jag Vänta.


Om hunden inte väntar och reser sig för att ta godiset, gå lugnt tillbaka med honom/henne på platsen den först satt på och gör om. Skippa snacket och var tyst under övningen förutom vid belöning.



.. och när Milton gjorde som han skulle så fick han sitt Varsågod.


När hunden vet vad ordet Vänta betyder och han tar kontakt med dig, då är det bara fantasin som sätter stopp.


Kommandot Vänta använder jag massor av i vardagen. I typ allt vi gör.

Kommentarer

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0