Fråga till er!

Ang nya stjärnskottet.

Allt går jättebra. Hon har anpassat sig bra till "det nya" och framsteg görs varje dag.

Hon springer lös på gården tillsammans med Mira och Milton och hon har inte stuckit iväg någonstans... änsålänge. ;)
Så allt är positivt! Dock så finns det många saker vi ska träna på och förbättra så att hon passar in ännu bättre i vår familj.

Det enda jag oroar mig för är Mira och Twaila. Spänningen mellan dom ökar och ökar.
Ni som kan och är mer erfarna än mig:

Ska jag bara låta dom ryka ihop och göra upp eller ska jag korrigera dom när dom börjar spänna upp sig? Vem som har ledarrollen mellan dom två är mycket, mycket oklar. Jag tror aldrig Twaila backar och jag tror tusan inte Mira heller gör det.

Hjälp!
Vad ska jag göra?

Kommentarer
Postat av: erica

Jag skulle aldrig låta hundarna "göra upp själv". I min familj (syskon,mamma,mig själv) så har vi 7 hundar tillsammasn. Alla funkar kanon bra med varann, dom har som funnit sina platser i flocken med hjälp av oss. Dock hade jag en Ambull/amstaff tik och min syster en schäfer/amstaff tik (båda två finns inte idag) Från en dag till en annan började det bli spänt mellan dom, som ökade varje dag. Vi insåg att vi måste få ordning på detta snarast. Så vi såg till att ha hök ögon på dom, när dom passera varann,gick breve varann ute,lekte osv osv. Obsarverade deras blickar mot varann. Just dom där blickarna dom kan ge varann är värt mycket i deras ögon att snart kan det smälla. Jag anser att hundarna går bara och väntar på att något ska hända, dom blir spända/stressad/vaksamma i onödan på varann/omgivning osv.. Då är det bättre att korriger direkt man ser att något är på gång. Gör massor med saker med dom tillsammans, utan att det ska bli konkurans tävling mellan dom. Så dom kan börja lite på varann. Att låta dom göra upp om det skulle bli ofta leder ingenvart, dom skulle tillslut kunna få lite smak på att det var ju nästan lite kul att gå o bråka. Så jag tycker du ska korrigera och visa dom båda att dom inte behöver göra upp utan att det löser du åt dom, genom det kommer dom få mer tillit och reskept för dig på köpet =) Lycka till

2011-05-17 @ 11:22:40
URL: http://hundarnahansson.blogg.se/
Postat av: christina

Vi hade lite av detta den tid som Beauty var med oss,9 dagar. För mor Loppan viker INGEN arvinge, hon är absolut omutlig.....

men mellan Smulan och B var det lite oredigerat, så det var passning och närvaro till alla % som bara var möjligt!!!

Man säger att tikar slåss på liv och död.....men jag kan alldeles för lite om detta.....Bra om fler har viktiga synpunkter att dela med sig av......

Hundslagsmål är ju inget man längtar efter och att sen börja lappa ihop dem och laga...och ända se att gruffet finns kvar...ouppgjort...det föder såna spänningar flocken.

2011-05-21 @ 15:45:38

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0