Svar på frågestund 2

FRÅGA:

Det där om att bryta beteendet lukta på marken skulle jag vilja veta mera om!!! stort problem på utomhusutst. när hundens ben är ca:10cm..........

SVAR:

När jag försöker bryta det beteendet så gäller det att "få med sig hunden". Och detta inlägg vänder sig till er, som springer på utställningar.

Det första är att jag ska ha hunden uppmärksamhet från starten. Börjar det med att hunden nos suger sig fast i marken blir det svårare.

.. och man känner ju sin hund, man ser och känner när den börjar tappa fokus och är på väg in i andra tankar. Ex.vis goda hundlukter på marken/golvet är mycket intressant!

Och hunden väljer givetvis det han/hon tycker är mest intressant/roligt (vem skulle inte det?) och då gäller det att NI ska vara det som är mest intressant. Och detta är inte alltid så lätt.

Med hjälp på kursen så har jag hittat min teknik, att hålla Miltons intresse samtidigt som jag håller farten.
Så fort Jag tappar bara pyttelite av min koncentration så släpper Milton sin. Så det kommer bli föraren som jobbar mer än hunden!

Jag slängde ihop en liten film för att försöka simulera en utställningsring och här är den:



Var inte rädd att se ut som en riktig "idiot". Speciellt när ni tränar, det kommer att löna sig. Jag lovar er att såhär skulle jag absolut hålla på även på utställningen om nosen föll.

Nåt jag också lärt mig är att kroppspråket gör enormt mycket. Och mixa kroppspråket med ovanliga ljud, då kommer det gå bättre! :)

-Och återigen. Detta är endast MITT sätt. Det finns tusen andra sätt att göra detta på, men denna metod väljer jag för den fungerar för oss! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jättefin blogg med bra tips!

2011-10-07 @ 09:28:10

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0