Ta till vara på stearinet

Jag sparar ALLA ljusstumpar som blir över. Jag bränner mycket ljus så det blir många stumpar och det är ju jätteonödigt att bara kasta bort!
Jag har hittills en påse full med stearin och någon dag ska jag stöpa riktigt mycket ljus men idag nöjde jag mig med ett.
 
Vekar har jag köpt på röda korset för 10 kr men dom hittar man även på hobbybutiker, tex Panduro.

Här är ett ljus som brunnit ut.


Börja med att peta loss den där lilla metallgrejen längst ner. Tryck en nål genom den för att få ur den gamla veken och trä sedan igenom den nya.


Kläm igen så att veken sitter fast i metallplattan.


Ta ett gammalt ljus eller några stumpar.


Sätt en bunke över ett vattenbad och placera ljuset i bunken.


Vira veken runt något så att den står upp. Centrera veken.


Häll lite av det smälta stearinet så att du täcker metallplattan. Gör på detta vis för att minimera att plattan ska röra på sig alltför mycket under arbetets gång.


Smält vidare. Jag valde ett ljus som var rött denna gång.


Detta är vad som fanns kvar av det smälta ljuset. Enkelt att pilla upp från bunken.


Låt stelna något och klipp sedan av veken och låt kallna.


Klart!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena

Hej Sandra ! Tack för tipset av ljusen , jag har alltid velat ta vara på stumparna som blir över och med din fina beskrivning så kan jag ju skrida till verket :-) Tack även för tipset till den fina dörr kransen , du är enastående duktig. Tack snälla du och jag önskar dig Nicklas och dina super vackra hundar en God Fortsättning och ett riktigt Gott Nytt År

2012-12-29 @ 14:11:13
Postat av: christina björklund

lätt som en plätt när du gör saker....

2012-12-29 @ 19:29:39

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0