8 dagar kvar..

.. sen kommer jag ha en hel dag ledigt!

Just nu funderar vi på foder. Detta är en djungel utan dess like, det vet alla djurägare.

Har man en hund som har en stark mage och är fullt frisk oavsett, ja då spelar fodret ingen roll. Då kan man lika gärna köpa billiga Dåggy, om man så vill.
- Milon har stark mage och tål allt. Därimot ser man att han får mycket gegga i ögonen, röda fläckar på magen och blir lite svamp-aktig under tassarna mellanåt.
Kanske är han en hund som är lite mer känslig, som även vissa människor är.

Vi har provat Dåggy, royal canin giant och några andra mindre kända märken.
Niklas surfade på google ang. detta och såg att James wellbeloved hade ett foder skulle vara snällt mot hundar som var lite känsligare mot proteinet (det som brukar vara det 1:a som hundar reagerar på.) Så detta funderar vi på att prova.

Nu delar jag mina tankar mer Er ifall Ni själva har någon erfarenhet av just detta problem, och om ni lyckats hitta en lösning.



Igårkväll. ♥


Imorse. ♥


I skrivande stund. ♥

Kommentarer
Postat av: Monika

Hej

ett tag sedan jag skrev ngt..är på FB,så hemsidor glöms bort..ska försöka att ändra på det..:

Alltid kul att titta in hät,fina bilder på hundar och annat,filmerna är jätteroligt att du visar..har också en bit att gå ner till posten,så jag tränar likadant då o då..:)

Angående om fodret ,har Doggy gul till Lucy och den blå extra till "småttingarna"..och färskfoder,fungerar väl bra,men är lite osäker om deras röda fläckar kommer från fodret,Lucy har en klåda mellan ett par tår nu..Gösta hade kring munnen,som sedan gjorde att pigmentet försvann helt,tack o lov nu tllbaka det svarta !! Så svårt detta med fodret..Ska följa detta och se om någon annan har synpunkter här..

Tack för trevliga bloggar..:)/ Monika

2012-02-12 @ 12:59:11
URL: http://extraedition.cybersite.se
Postat av: Erica

Min tant Leslie har problem med hunden till och från och snusk i öron och illa luktande tassar. Hon har ätit allt från Doggy till alla dessa dyra märken som finns. NU har jag hittat mitt torrfoder, Carrier, finns hos Lantmännen/Granngården. Dom har olika varianter från lamm & ris,Senior,för högaktiva hundar och allt som finns där imellan. Den är vetefri, vilket också många hundar kan reagera på. Vilket jag tror Leslie har lite svårt för + protein. Ett prisvärt och svensk tillverkat foder. Beroende på säck olika pris med från 379-450 nånting, finns i 15kg. Har också hört bara bra om JW fodret.

2012-02-12 @ 16:39:37
URL: http://hundarnahansson.blogg.se/
Postat av: Anna Cronehag

Hej!



Har bara bra saker att säga om James. Ett riktigt bra sammansatt foder, som oftast funkar kanon på allergihundar eller raser som lätt kan få allergier av olika slag, såsom staffar och bullar tex. De får fin avföring och glänsande päls. Varför jag bytte från James till Standardt var för att jag tyckte Chillie tappade lite hull. Men på stora raser som dina, så tror jag inte du kommer få det problemet? Det kanske barar bra med ett lite "smalare" foder? :) Om inte James funkar, tycket jag att du ska testa Standardt. Jag kör "vilt" på båda mina och det funkar alldeles utmärkt! Det är också ett foder som är fritt från allergena ämnen såsom vete, soya m.m m.m Lycka till i denna foderdjungel, jag tror du kommer bli nöjd med James. Om inte, nöjd med Standardt! :)

2012-02-13 @ 01:39:10
URL: http://annasstaff.bloggplatsen.se
Postat av: Lena

Det är nog bara att prova sig fram, det är väldigt individuellt. Jag fodrar med Arion, något dom äter med god aptit och det fungerar bra även på Helga som är känslig i huden

2012-02-13 @ 10:58:53
URL: http://gyllenfjellskennel.se
Postat av: Titti

Jag ger Acanas foder till min känsliga herre som tidigare haft problem både med klåda, hot spots och känslig mage. Det fungerar jättebra och går dessutom beställa med foderbilen :)

2012-02-13 @ 12:59:55
URL: http://the0911.blogg.se/
Postat av: christina björklund

Halla foder..torrfoder...tycker vi om och det ger resultat på våra 3 sanktisar----vi blandar med färskfruset Fodax.....

2012-02-13 @ 17:23:26
Postat av: Lillemor

Hm, billiga Doggy, tror dom kan hålla ner priser om det är ett foder som dom säljer bra av?! Doggy funkar bra på mina vovvar, dom har fin päls, dom är kanonbra i hull, och dom är inte magra, jag kan "fetta" upp dom fort om så önskas, och dom är framförallt bra i magarna, sen har mina hundar ALDRIG haft en hotspot eller klåda över huvudtaget...Som vilket foder som helst är det, en del hundar kan inte äta Halla, en del kan inte äta Royal, en del...osv osv osv....ja du förstår säkert =) men förstår eran "oro" över foderjungeln med tanke på deras magar, hud osv...ska även tillägga att jag har prova MASSA foder på mina hundar jag också...Doggy är ett bra och billigt alternativ som funkar till 100% på Mina vovvar =) Love peace and... ;) puss

2012-02-13 @ 17:47:01
Postat av: Sara

jag kör enbart färskfoder - VOM fr Norge - till min St B. Det blir ju dyrt - 32 kr om dagen. men Hans är fantastisk fin i pälsen... inge problem med någonting so far. vilken fantastisk blogg du har - min son hittade denna i går och snart har jag läst allt om dina underbara hundar. mitt största problem med Hans är att jag inte alltid kan hålla i honom om han får för sig att sticka och hälsa på någon. jag bor i en förort till Stockholm, med fin natur. men han måste vara kopplad en hel del. jag har retrieverkoppel, det enda som funkar någorlunda. han kan vara hel duktig och inte blinka när det springer förbi joggare ed. men i bland far djävulen i honom....

2012-03-22 @ 05:55:48

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0