Hur du syr ett kuddfodral

Här ska jag med steg-för-steg beskrivning visa hur du enkelt och snabbt syr ett kuddfodral som är avtagbart!


Det bästa tygerna att använda för kuddfodral (enligt mig) är vanlig hemtextil. Det är ett lite styvare tyg motför tex. klädtyger. Vid köp av tyg frågar du personalen eller läser på etiketten vilken tvättgrad tyget skall tvättas i och hur stor krympning det är. Är det betydlig krympning i tyget så tvättar man det FÖRE man börjar sy med det.


Detta behöver du:
Sax
Måttband
Nålar
Eventuellt dekorband
Och självklart en symaskin
Tyg
Kudde






Steg 1. Välj tyg och kudde.
Det går att använda flera tyger eller bara ett. I denna beskrivning använder jag mig av ett tygstycke för att underlätta så mycket som möjligt.
Här har jag bara adderat lite spetsband för att piffa till det lite.


Steg 2. Klipp tyget.
Mät kudden och klipp tyget 4 cm högre. (2 cm sömsmån på var sida.)
Ungefär såhär ska det se ut. Längden av tyg ska vara nästan 3 gånger så bred som kudden.


Nåla fast bandet (om man väljer att ha sådant).


Sy fast det.


Steg 3. VIK!
Lägg rätsida mot rätsida och vik precis så som jag gjort på bilderna.
Första vikningen.


Andra vikningen.


Tredje vikningen.


Fjärde vikningen.


OBS!!! Här är det viktigt att den övre "flärpen" går längre än den undre. Se bild!


Dubbelkolla nu att måtten stämmer. Är kudden 48 cm så ska bredden nu vara 48 cm.


Nåla fast.


Steg 4. Sy.
Sy en raksöm över två båda sidorna. De sidor som är "öppna." Alltså där vi har satt nålarna.


Sicksacka kanterna.

(Ska du tvätta fodralet ska du också sicksacka dessa kanter innan du syr ihop fodralet.)
Denna gång har jag valt att inte göra det.


Nu är det klart! Det tog endast TVÅ enkla sömmar för att framställa ett avtagbart kuddfodral. Visst är det otroligt?


Steg 5. Vänd.
Vänd nu fodralet ut- och in.


Klart!






Steg 6. Stoppa in kudden.




På ca 15 minuter gjorde vi nu ett kuddfodral!


Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Mor

Såg ju enkelt ut! Ska prova...nån gång...kram

2012-03-12 @ 12:19:23
Postat av: Anonym

Har precis klickat hem min nya symaskin, can't wait! Tack!

2012-03-12 @ 16:10:50
Postat av: Johanna

Jag provade och göra kuddar efter din mall idag och de blev kanon! Ska lägga upp de på bloggen under kvällen, tack så mycket!

2012-03-16 @ 15:24:45
URL: http://goteborgfamiljen.blogg.se/

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0