Tajt budget

För att bo ensam med en hund och en katt i egen villa i Luleå kommun, då är det inget snack om saken att man har en tajt budget. Det är också välkänt att jag just nu har ett halvt hem eftersom mitt ex och jag hade bodelning.
 
Och visst känns det tröstlöst att inte kunna gå in på någon hem-butik och köpa det man saknar MEN det går ändå!
 
Ni vet alla att jag renoverar mycket. Allt från hus till hem och denna gång står två stolar klara!
 
Jag fick dessa av min mormor, ni minns kanske denna bild?

Stolarna såg ut på detta vis. Jag vet ej vilket årtal det är på dem med den är ju en helt vanlig äldre stol. Trä med en sliten, flermönstrad tygsits.
 
 
Stolarna målades i en antikvit färg från Beckers. (Denna färg använder jag till ALLT jag målar i trä, fast med olika nyanser i vitt.)

Såhär fräsha blev dom med en gnutta färg.
 
Som tyg visste jag precis vad jag ville ha men det kostade för mycket. Så jag tog det välkända beiga tyget (mina gamla gardiner) och satte det på dynorna istället.
Jag har lånat en häftpistol och sen sköt jag bara fast tyget på baksidan.
 
Och såhär fint blev resultatet:
 
 
 
Jag har ofta fått frågan hur man lyckas med att måla möbler. Många får dessa rinnande ränder efter att färgen har droppat ner lite i skarvar och kanter.
Och jag säger såhär: Det finns ett sätt att lyckas med möbelmålning, Tunna, tunna lager.
Ta lite färg på penseln och lixom bara "dutta" där det brukar kunna rinna. Och ja, det tar dubbelt så lång tid att få möbeln klar med det är det värt. Dessa stolar målade jag hela 5 varv! Och hade jag smetat på ordentligt med färg hade jag klarat mig på 2-3 varv men resultatet hade ej varit detsamma.


Morgan var först på plats att testa de nya stolarn som ska få stå i köket tillsammans med det lilla runda bordet som jag också fått av mormor.
 
Stolarna har jag fått gratis men dom kan man lika gärna köpa från röda korset för 40 kr. Färgen har jag köpt och den kostar ca 90 kr för dessa två stolar. Tyget är gamla gardiner så det blev också gratis.
Så den totala summan blir alltså ca 90 kr. Som hittat!
 
 

Kommentarer
Postat av: christina björklund

Alltid lika duktiga DU!!!

2013-04-27 @ 19:07:25

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0