Projekt 60-tals stol

Av en nära vän, eller dom flesta vet nog vem hon är vid det här laget, Christina.
Av henne fick jag en gammal stol som hade sett bättre dagar. Den var mycket vacker men ryggstödet var trasigt och den behövdes fräshas upp med både färg och slipning. När det gäller slipningen så ruggade jag bara upp ytan för att få bättre fäste för färgen, jag vill ha kvar alla skavanker, det är ju så den behåller sin charm. Den hade inte heller någon dyna och igårkväll färdigställdes den.
 
FÖRE:









Jag skapade en dyna av vanlig skumgummi och ett tyckstycke:




Men efter att ha sovit på saken så insåg jag att det tyget inte riktigt fångade känslan i stolen som jag ville få fram. Så jag gjorde en ny dyna i rutigt tyg istället.

EFTER:


Stolen målades i samma färg som moraklockan. Det är en antikvit färg som har en varm ton mot rött.


Denna goding ska stå utmed sängen så fort jag hunnit renovera klart där inne.

Kommentarer
Postat av: christina björklund

VÄL bekomme söta Sandra....underbart att kunna lämpa av saker av diskutabelt skick till dig och sen få se det otroliga resultatet!!!! Allt blir som Askungesagen under dina händer...

det ska bli lika spännande att få se den lilla stolen och kanske det lilla skåpet...när du gjort en krafssamling..

Underbart med dig och din insikt att även gamla vrak kan räddas och få segla vidare..

2013-01-19 @ 14:02:44
Postat av: christina björklund

Men det blommiga tyget, det var inte alls så dumt heller enl. mig...

2013-01-19 @ 14:04:33
Postat av: mor

Så fin stol...tänk om du hade flera sådana då skulle du kunna ha dem till bordet i vardagsrummet.

2013-01-19 @ 17:03:31
Postat av: Lill

Blev jättefin! och tycker du valde rätt tyg :-) ,det blommiga är visst fint men kan tänka mig att det kanske "tog över" stolen så man bara såg det?!?!

2013-01-21 @ 19:55:33

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0