Kakfat med ljus

Nu känner jag mig klar för denna omgång ljusstöpning. Det blev ett stort fat med åtta blockljus, gjort av gamla ljus och stumpar.
 
För er som vill göra detta hemma själv så behövs bara:
 
Kastrull med vatten
"Skrot"-skål som tål värme
Ljusvekar (hittat mina på röda korset men finns på vanliga hobbybutiker)
Gamla ljus
Glasburk att gjuta i eller blockrör (det jag använt just denna gång hittar ni HÄR.) 
 
 
Enkel ljusform. Trä veken genom hålet i botten i knyt fast i något längst upp.
 
Smält ner ljusen eller stumparna över vattenbad. Smält ej direkt i pannan pga av att man kan bränna stearinet.
 
Häll ner i formen, vänta tills stelnat. Klart!
 
Blockljusen blev kanonfina. Tillochmed en glansig yta fick dom.
 
Nu är det ju dock sommar, men till hösten när det börjar mörkna så kommer dessa mysa till kvällarna lite extra.
 
Jag ska inte ljuga, det är riktigt grisigt att hålla på med stearin. Jag har förstört många skålar och div redskap från köket, haft stearin på kläder och över hela golvet, men det är så kul!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: camilla

Det verkar ju hur kul som helst att stöpa ljus, att det blir grisigt det får man ta :)

2013-05-21 @ 08:36:14
URL: http://gargnesarn.blogg.se

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0