Nyttiga chokladbollar

Idag har jag gjort nyttiga chokladbollar. Jag har inte bara minskat på sockret, jag har tagit bort det helt. Jag har heller inte minskat på havregrynet och smöret, det är borttaget helt också.
 
Dessa Rawfood-chokladbollar är helt klart i toppklass när det gäller nyttiga bakelser!
 
Såhär simplet är det:
 
Du behöver:
200 g (ca 14st) Färska dadlar
2 msk kakao
1,5 msk kaffe
Lite sesamfrö att rulla i eller kokos
2,5 dl naturella nötter (Jag använder cashewnötter som är nötkänslig.)
 
Mixa 2,5 dl nötter tills det blir mjöligt.
Mixa sedan ca 14 st urkärnade dadlar och blanda ihop allting med 2 msk kakao och 1,5 msk starkt kaffe.
 
När alla ingredienser är ihopblandade så är smeten klar och den är rätt så kladdig.
Försöka så gott det går att göra bollar av den och rulla sedan i kokos eller sesamfrön. Precis när man rullat dem i kokos så kan man rulla dom ännu en gång så dom blir riktigt runda.
 
Klart! In i kylen ett tag och ätes helst dagen efter för bästa smak!
 
Med gott samvete trycker ni en burk såna här chokladbollar framför tvn! .... och ja, det smakar riktigt bra!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Monika

Håller med dessa naturliga goda bollarna smälter i munnen..har gjort några satser förr och kommer nu igen att göra en sats bollar..:))

2013-05-17 @ 09:06:58

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0