Kloklippning med tålamod

Minns ni DETTA inlägg?

Det handlade om kloklippning och hur man går tillväga när hunden vägrar att bli klippt.
Jag skrev om tålamod och om tystnad. Igår testade Milton mig och tjorvade vid klippning. Snabb var Niklas att filma så att ni får se hur Jag beter mig mot hunden när han/hon tjorvar.

Utan ilska, utan prat. Och givetvis är en nyckel att hålla sig lugn och sansad. Bli inte irriterad, det märker hunden direkt och det kommer göra det hela mycket svårare. Kör bara på med klippningen.

I början av filmen har Milton lyft huvudet och tittar på mig. Det enda jag gör då är att titta på honom tillbaka och vänta tills han lagt ner det igen och sen fortsätta.



Avsluta ALDRIG en klippning med att hunden "vinner". Se till att hunden gett upp innan ni avslutar det hela. I slutet av filmen var jag färdig, men jag låtsades att jag klippte medans han låg helt stilla och hade gett sig. SEN avslutade jag det hela med MIN flagga i topp.

Om ni avslutar när hunden tjorvar lär den sig bara att ni kommer att avbryta klippningen när han/hon tjorvar med er. Och vad gör hunden nästa gång då? Den frågan vet ni nog svaret på.

Kommentarer
Postat av: christina

Jag lägger de mina i min famn...nästan som när man klipper får....Det är oxå ett tips...

2011-12-06 @ 10:38:06

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0