Känsloladdat änme

Igår var det bloggpaus. Husse fyllde år och är nu en riktig gammgubbe. Hela 25 år då. Usch, nu får livet stanna upp en stund!
 
Igår var alltså om honom, men vi fick lite gjort ändå. Vi var ute och fixade upp nå julslingor och jag bar möbler in i norrbottensgården och massa annat.
 
Det var inte alls kallt ute egentligen men det stormade så det kändes som - 30 grader.
 
Jag är inte så mycket för att julpynta faktiskt.


Några saker har jag givetvis! Tex denna fina som jag fått efter mormor som är super, super gammal.


Min mormor lever ännu och hon har betytt väldigt mycket för mig och gör det fortfarande.

Nu har jag äntligen fått en strykbräda.
Jag sydde dock ett nytt överdrag. Bokstavligen på under 10 min.
FÖRE:
 
EFTER:


Ännu en lampkjol är sydd.
FÖRE:
 
EFTER: 
 
Nu har det 100-åriga skrivbordet äntligen fått sin plats i huset! HÄR kan ni läsa om den totalförvandlingen.
 
Även av mormor har vi fått en såndär gammal kyrka som spelar. Morgan tycker den är extremt intressant samtidigt som han är lite smårädd för den.
 
Fönstrena i norrgården var väldigt vackra i kylan.
 
 
 
 
Och här är ett gammalt projekt som blivit klart. En klocka från röda korset som är ommålad och bytt urtavla på. Urtavlan hittade jag på second hand också.
Modernt byts ut mot gammalt.
 
Sen syndade vi på Rusta och köpte nya lampor.
 
Jag gör så gott jag kan för att inte ta del av denna extrema konsumention i välden idag. Visst, jag köper forfarande saker men jag köper begagnat, och jag skapar väldigt mycket saker själv också. Ibland hittar man dock inte det man söker och då köper jag såklart nytt.
 
Visste ni att idag konsumerar varje europé 50 ton av jordens resurser varje år!!
... är det verkligen så konstigt att vi förstör världen vi lever i?
 
Oavsett vilka handlingar man gör så ska man veta konsekvenserna av det.
Skulle varje människa tänka efter innan, eller om varje människa bara skulle vara medvetna, så skulle vi INTE konsumera 50 ton/år.
 
Tänk på detta i den extrema hysteri-köp-fest som sker nu i jul. Jag kommer inte att delta i den varken i år eller något annat år.
 
 

Kommentarer
Postat av: christina björklund

händiga, pyssliga du!!och duktiga!!!

2012-12-03 @ 15:51:05

Skriv en rad här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0